Lav google optimering af din hjemmeside
Hvorfor skal jeg google optimere min hjemmeside?
Google optimering af din hjemmeside er vigtig for at få mere trafik. Jo mere trafik du får til din hjemmeside jo mere vil du kunne sælge i din virksomhed.
Hvad er google optimering for noget?
Google optimering betyder, at du hjælper google med at hjælpe de brugere, der søger på google med at finde det de søger efter. Det handler både om, hvordan siden er bygget op men endnu mere om det indhold, der er på din hjemmeside.
Det vigtige er at få brugerne til at blive så længe som muligt på din hjemmeside. Det kan google godt lide og vil belønne dig med højere placeringer i søgeresultaterne.
Indhold skal typisk være noget der hjælper dine kunder med at tage beslutninger om et køb. Ikke nødvendigvis en købsside men en side, der lagrer sig i køberens hukommelse så de kommer i tanke om dig når de så endelig skal lave et køb. Men det er selvfølgelig vigtigt at hjælpe brugeren til et køb så sørg for altid at gøre det nemt at foretage et køb eller komme i kontakt med din virksomhed på de sider du laver.
Derfor skal du I alt, hvad du laver tænke om indholdet er noget, der giver værdi for brugerne.
Hvordan google optimerer jeg min hjemmeside?
Der er rigtig mange parametre der tæller når du skal optimere din hjemmeside. Herunder går jeg en liste igennem, der fortæller, hvilke ting du selv forholdsvis nemt kan gøre og inden for et par måneder vil kunne se en effekt af.
Google optimering kan deles op i to dele.
- Første del handler om, hvordan dine sider vises når, der søges på google.
- Anden del handler om det indhold som brugerne ser når de har klikket på din side i googles søgeresultater – Klik her for at se hvordan du optimerer dit indhold.
Første del – Googles søgeresultat
Det er vigtigt at præsentere dine sider så lækre som muligt for brugerne så de får lyst til at klikke sig ind på dine sider. Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvordan dine sider ser ud i googles søgeresultat.
Sådan ser du nemt, hvordan dine sider ser ud i googles søgeresultat?
Hvis du skriver site:[hjemmeside-adresse] f.eks. site:diteonlinevisitkort.dk kan du se, hvordan dine søgeresultater ser ud i googles søgeresultat. Ud fra dette kan du opdatere dine overskrifter [1] (meta overskrift) og dit sammendrag [2] (meta beskrivelse).
Hvis ikke der vises noget resultat når du indsætter din egen hjemmesideadresse kan det være du skal læse lidt om, hvordan google finder din side ved at klikke her
Herunder kan du se, hvordan det ser ud for Dit Online Visitkorts hjemmeside. [1] er sidens Meta-overskrift og [2] er sidens Meta-beskrivelse.
Hvis ikke du selv definerer, hvad der skal vises tager google det den synes passer bedst fra sidens indhold og det er ikke altid lige hensigtsmæssigt.
Sådan ændrer du, hvordan dine sider ser ud i googles søgeresultat?
Eksemplet herunder viser, hvordan man opdaterer ens sider i googles søgeresultat i WordPress. Andre systemer har med stor sandsynlighed lign. funktionalitet.
Yoast.com er det mest benyttede WordPress plugin til google optimering. Her kan du både se og opdatere, hvordan din side ser ud i googles søgeresultat.
Nede i bunden af hver side ligger dit Yoast plugin og her kan du i [1] se hvordan din side vil se ud i googles søgeresultat.
Ved klik på [2] kan du opdatere sidens overskrift [3] (Dette plejer sjældent at være nødvendigt at gøre da Yoast er god til at gøre det for dig. Det vil kun være nødvendigt hvis overskriften på siden er meget lang og ikke passer i google søgeresultat).
Det springende punkt er [4] som vil være sidens adresse og denne skal meget gerne være tæt på det som brugeren vil søge efter. I dette tilfælde forsøger jeg at ramme google optimering og da bindestreg betragtes som et mellemrum har vi søgeordet i hjemmeside-adressen – og det er godt.
I [5] kan du opdatere beskrivelsen.
Du skal sørge for at de grønne streger er grønne. Hvis teksten er for kort vil stregen være orange og er den for lang vil den være rød. Så gå efter at lave overskrifter og beskrivelser, der giver en grøn streg. Så er du rigtig langt.
Du bør derfor nu gå ind på alle dine sider og sikre at overskrift og beskrivelse er som du ønsker og så lækkert som muligt og test så efter en uges tid om google har opfanget dine ændringer. Hvis ikke det er tilfældet kan det være du skal læse lidt om hvordan google finder din side ved at klikke her.
Anden del – Optimering af indhold
Til optimering af dit indhold er Yoast også et rigtig godt plugin. Den fortæller dig om dine søgeord står for lidt eller for meget i din tekst og om du har den rette mængde interne og eksterne links på siden.
Yoast kan hjælpe dig med at analysere dit indhold og fortælle om alt er som det bør være.
Herunder vises Læsbarhedsanalysen af denne side.
Fordi jeg har indtasts google optimering i Fokus-søgeordsfrase kan yoast hjælpe dig med at fortælle om søgeordsfrasen findes og i rette mængde.
Nederst vises det fulde analyseresultat og fortæller dig hvad du bør rette op på.
Brug derfor Yoast som en aktiv spiller i din google optimering når du skal opdatere dine sider.
Ud over at optimere indhold i forhold til de ønskede søgeord er der en lang række andre ting man kan gøre for at holde sine læsere på siden.
Herunder listes nogle punkter man kan tage fat på
- Udvælg et antal sider og fokuser på disse
- Call To Action: Sørg for det er nemt at komme i kontakt med dig. Denne side er fyldt med info om hvordan du kan komme i kontakt med mig. Dette øger chancen for at du får en relation til din læser.
- Indsæt en video på siden for at få læseren til at blive længere på din side
- Optimer din sides hastighed ved at benytte PageSpeed. Den bør ligger på minimum 80.
- Sørg for din side benytter https